Connect with us

Govt Policies

{HREX}Haryana Employment Exchange -Online Registration Haryana Govt Jobs 2018 – जानिये क्या है रोजगार एक्सचेंज?

Published

on

hrex

आज के समय में बेरोजगारी देश की एक बड़ी समस्या के रूप में सामने आयी है, आज देश में युवाओं की संख्या सबसे अधिक है और उनमे भी बेरोजगार युवाओं की संख्या सबसे ज्यादा है! कभी शिक्षा का आभाव, कभी रोजगार चयन की असुविधा, कभी अधिक लोगों के बीच रोजगारों की कम संख्या आदि आदि समस्याएं युवाओं के लिए एक चिंता का विषय बन जाती है!

लेकिन, देश की सरकारें इस ओर ध्यान नहीं दे रही हैं, ऐसा बिलकुल भी नहीं है! हरियाणा सरकार ने प्रदेश के युवाओं के लिए ऐसी ही एक योजना का शुभारम्भ किया है, जहाँ युवाओं को अपनी शिक्षा, योग्यता और क्षमता के अनुरूप रोजगार प्राप्त करने में अब कठिनाई का सामना नहीं करना पड़ेगा! हरियाणा सरकार ने रोजगार मुहैय्या कराने के उद्देश्य से “Haryana Rojgar exchange” के ऑनलाइन (online haryana employment exchange) hrex पोर्टल का शुभारम्भ किया है! यह युवाओं को आसानी से rojgar उपलब्ध कराने में मददगार साबित होगा, साथ ही इसके माध्यम से युवा अपनी योग्यता और क्षमता के अनुरुप अपनी मनचाही नौकरी भी पा सकेंगे! इसके माध्यम से ना केवल बेरोजगार युवाओं को एक प्लेटफार्म मिल रहा है बल्कि नियोजक भी एक ही स्थान से योग्य युवा का चयन कर पायेंगे! वहीँ हरियाणा सरकार ने बेरोजगारी भत्ता देने के भी पुख्ता इन्तेजाम इसके तहत किये हैं!

तो आइये जानते हैं-

क्या है हरियाणा रोजगार एक्सचेंज (hrex)?

Haryana Employment Exchange” is the online portal to provide unemployment allowance to the employment of young candidates by the Ministry of Employment, Government of Haryana! Through hrex, the unemployed youth of Haryana can get their registration and can also get employment according to their qualifications, skills and potential. To get employment, through hrex online portal, filling up forms of various schemes given to the youth are done through which unemployed youths are registered online! Through hrex, information about any subject related to employment in Haryana can be obtained, as well as new employers can also register through this portal!

Haryana Employment Exchange” हरियाणा सरकार के रोजगार मंत्रालय द्वारा युवा उम्मीदवारों को रोजगार प्रदान करने, बेरोजगारी भत्ता प्रदान करने का ऑनलाइन पोर्टल है! इसके माध्यम से हरियाणा के बेरोजगार युवा अपना रजिस्ट्रेशन करवा सकते हैं और साथ ही अपनी योग्यता, कौशल और क्षमता के अनुरूप रोजगार प्राप्त कर सकते हैं! रोजगार प्राप्त करने के लिए इस ऑनलाइन पोर्टल के माध्यम से युवाओं के लिए दी गयीं विविध योजनाओं के फॉर्म भरने होते हैं जिसके द्वारा बेरोजगार युवाओं का रजिस्ट्रेशन ऑनलाइन करवाया जाता है! hrex के माध्यम से हरियाणा में रोजगार से सम्बंधित किसी भी विषय की जानकारी प्राप्त की जा सकती है, साथ ही इस पोर्टल के माध्यम से नए नियोजक भी रजिस्ट्रेशन कर सकते हैं!

नियोजकों की सूची इस पोर्टल पर उपलब्ध करवाई जाती है! बेरोजगार उम्मीदवार इस ऑनलाइन पोर्टल के माध्यम से स्वयम को रजिस्टर करवाने के साथ साथ अपनी मनचाही नौकरी या रोजगार प्राप्त कर सकता है!

Note:- Check Maharashtra Land Record Mahabhulekh

हरियाणा रोजगार एक्सचेंज (employment exchange) में कैसे करें रजिस्ट्रेशन?

उम्मीदवार रजिस्ट्रेशन के लिए सबसे पहले http://hrex.gov.in/ पर जाएँ, जहाँ आपको ऐसा होम पेज उपलब्ध होगा! यहाँ candidate registration पर क्लिक करें!

  या फिर आप फ्रेश जॉब सीकर्स रजिस्ट्रेशन पर जाकर भी इस फॉर्म को खोल सकते हैं!

यहाँ आपको ऑनलाइन रजिस्ट्रेशन फॉर्म भरने से पहले कृपया निर्देशों का पालन करना होगा!

इन निर्देशों को बहुत ध्यान से पढ़ें उसके बाद ही continue रजिस्ट्रेशन पर क्लिक करें इसके बाद ही आपको यह फॉर्म भरना होगा!

सभी जानकारियां भरने के बाद आपको save/ next के बटन पर क्लिक करना होगा

इस तरह पांच पेजों के रजिस्ट्रेशन फॉर्म को भरने के लिए लगने वाली जानकारियों को आपको प्रदान करना होगा, इसके लिए ध्यान से वेबसाइट में दिए गए निर्देशों को पहले पढ़ लें उसके बाद ही आगे बढें!

Note:- Read About Viklang Pension Yojana SSPY

क्या है सक्षम युवा योजना?

हरियाणा सरकार ने प्रदेश के बेरोजगार युवाओं के हरियाणा सक्षम योजना २०१८ (Haryana saksham yojna 2018) की शुरुआत की है, इस योजना का मूल उद्देश्य उन युवाओं के रोजगार की पूर्ती करना है जो नौकरी की तलाश कर रहे हैं, प्रदेश में लगातार बढती बेरोजगारी को मद्देनजर रखते हुए हरियाणा सरकार ने यह कदम उठाया, saksham yojna 2018 का उद्देश्य युवाओं को सक्षम बनाना है एवं उनकी रोजगार कि जरुरत को पूरा करना है! प्रदेश के मुख्यमंत्री का कहना है कि हरियाणा saksham yojna 2018 के माध्यम से प्रदेश के बेरोजगार युवाओं को बेरोजगारी भत्ता देने की शुरुआत की गयी है! लेकिन इस योजना का लाभ ग्रेजुएट युवा ही प्राप्त कर सकते हैं! प्रदेश सरकार द्वारा चलाई जा रही इस योजना के अंतर्गत अबतक लगभग 100 या इससे अधिक युवा एवं युवतियों को रोजगार मुहैय्या कराया जा चुका है!

Saksham Haryana yojna 2018 के अंतर्गत युवाओं को 100 घंटे का काम मुहैय्या कराया जाएगा और इसके लिए उन्हें ९००० रुपये तक की राशि प्रदान की जाएगी! यह राशि लाभार्थियों के बैंक खाते में सीधे पहुंचाई जायेगी! रजिस्ट्रेशन के बाद आवेदक की पात्रता की पुष्टि प्रदेश सरकार द्वारा की जाएगी! गलत जानकारी उपलब्ध कराने पर आवेदन रिजेक्ट भी किया जा सकता है!

इस योजना का लाभ उठाने के लिए उम्मीदवार का हरियाणा का मूल निवासी होना आवश्यक है, एवं  हरियाणा रोजगार एक्सचेंज में रजिस्टर होना जरुरी है! Saksham yojna का लाभ उठाने के लिए लाभार्थी का ग्रेजुएट या पोस्ट ग्रेजुएट होना आवश्यक है! केवल वे युवा ही इसमें आवेदन कर सकते हैं जिनकी उम्र २१ से ३५ के बीच हो, साथ ही पारिवारिक आय 3 लाख रुपये से कम होनी चाहिए! इस योजना का लाभ एक लाभार्थी को केवल 3 वर्षों तक ही प्रदान किया जाएगा! 

 सक्षम योजना में उम्मीदवार कैसे करें रजिस्ट्रेशन?

अगर आप हरियाणा सरकार द्वारा चलाई जा रही haryana saksham yojna 2018 का लाभ प्राप्त करना चाहते हैं तो नीचे दिए गए कुछ बहुत ही आसन निर्देशों का पालन करें-
 

  • Hariyana saksham yojna 2018 का लाभ प्राप्त करने के लिए आपको सबसे पहले हरियाणा प्रदेश के रोजगार विभाग की ऑफिसियल वेबसाइट https://hreyahs.gov.in/preregistration.org पर जाना होगा,
  • इस पेज के ओपन होने पर आपको यहाँ QUALITIFICATION TYPE सेलेक्ट करना होगा!
  • Qualification Type में आपको दो विकल्प मिलते हैं “ग्रेजुएट और पोस्ट ग्रेजुएट”! इसमें आपको अपनी योग्यता का चुनाव करना है!
  • जैसे ही आप अपनी योग्यता का चुनाव करेंगे आपके स्क्रीन पर एक फॉर्म ओपन हो जायेगा!
  • इसमें जो भी जानकारी मांगी गयी है, उसे आपको सही सही भरना होगा और उन सभी जानकारियों को भरकर नीचे दिए हुए “सबमिट” बटन पर क्लिक करना होगा!
  • सबमिट होने के बाद, आपका यह फॉर्म जमा हो जायेगा और इसके बाद rojgar विभाग द्वारा आपकी पात्रता की जांच की जायेगी, अगर आप उनके द्वारा चयनित होते हैं तो आपको saksham yojna 2018 के अंतर्गत “बेरोजगारी भत्ता” प्राप्त होना शुरू हो जायेगा!

नियोजक कैसे करें रजिस्ट्रेशन?

नियोजकों को Hariyana Employment Exchange में रजिस्ट्रेशन करवाने के लिए निम्न छोटे छोटे स्टेप्स का पालन करना है, जिसके साथ ही आप hariyana rojgar एक्सचेंज की “employer list” में शामिल हो जायेंगे!

सबसे पहले आपको hariyana rojgar exchange की ऑफिसियल वेबसाइट hrex.gov.in पर जाना होगा!

  • इसके बाद आपको होम पेज के राईट साइड में “Fresh employer’s registration” पर क्लिक करना होगा!

 

  • इस पर क्लिक करने के बाद आपको एक नया पेज खुला हुआ मिलेगा जो कि एक फॉर्म के रूप में होगा, यही फ्रेश employer के रजिस्ट्रेशन का फॉर्म है! इसे पूरी सावधानी से एवं ध्यानपूर्वक आपको भरना होगा! तथा सभी सही सही डिटेल्स आपको इसमें डालनी होगीं!
  • इस फॉर्म को भरने के बाद आपको नीचे दिए गए “Register” बटन पर क्लिक करना होगा, जिसके साथ ही आप नियोजक के रूप में register हो जायेंगे!

 

निष्कर्ष

Haryana rojgar exchange हरियाणा सरकार के रोजगार विभाग का online Employment Exchange पोर्टल है तथा, इस पोर्टल के द्वारा रोजगार सम्बन्धी किसी भी प्रकार की जानकारी के लिए आप इस पोर्टल पर आ सकते हैं, साथ ही इसके माध्यम से आप अगर अपना रजिस्ट्रेशन rojgar प्राप्त करने लिए करवाना चाहते हैं तो भी यह पोर्टल आपके लिए कार्य करेगा, वहीँ इसके माध्यम से आप सक्षम युवा योजना २०१८ ( Haryana Saksham Yojna 2018) का भी लाभ उठा सकते हैं! इस पोर्टल के माध्यम से नियोजक भी अपना रजिस्ट्रेशन haryana rojgar विभाग में कर सकते हैं!

आवश्यक लिंक

निम्न आवश्यक लिंक्स पर जाकर आप पूरी जानकारी प्राप्त कर सकते हैं एवं अपने पंजीकरण करवा सकते हैं!

 

Also Read:-

Uttar Pradesh Rojgar Mela Sewayojana

नमस्कार दोस्तों, मैं Pandit Shivam, HREX का Author हूँ. मुझे नयी नयी Technology से सम्बंधित चीज़ों को सीखना और दूसरों को सिखाने में बड़ा मज़ा आता है. मेरी आपसे विनती है की आप लोग इसी तरह हमारा सहयोग देते रहिये और हम आपके लिए नईं-नईं जानकारी उपलब्ध करवाते रहेंगे I

Advertisement
1 Comment

1 Comment

  1. Satyaveer

    January 27, 2019 at 8:40 am

    Sir I am 12th pass and iti fitter trade pass with one year apprenticeship. I am registered in employment exchange .I have need a job

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Govt Policies

MP Rojgar Panjiyan Yojna Online Registration 🇮🇳 ? Check Here For Details

Published

on

मध्य प्रदेश रोजगार पंजीयन ऑनलाइन कैसे करें ?

जैसा कि हम सब जानते है कि भारत एक युवा देश है। हमारे देश की लगभग 60 प्रतिशत आबादी युवा है। भारत के पास विश्व में अग्रणी राष्ट्र बनने के पूरी संभावना है पर इसके लिए आवश्यक है कि देश का कोई भी युवा बेरोजगार ना रहे। देश एवं राज्य की सरकारें रोजगार से  जुड़ी कई सारी योजनाएं ला रही है। इन्हीं में से एक मध्य प्रदेश सरकार की योजना रोजगार पंजीयन ऑनलाइन योजना है।

आज हम आपको इस पोस्ट में mp rojgar yojna के बारे में सारी जानकारी विस्तार से  बताने जा रहे हैं। हम आपको बताएंगे कि मप्र रोजगार योजना में rojgar panjiyan online कैसे करें।

आइए पहले बताते हैं कि क्या है मध्यप्रदेश रोजगार पंजीयन योजना?

What is mp rojgar  panjiyan ?

मध्य प्रदेश रोजगार पंजीयन योजना राज्य सरकार द्वारा लागू किया हुआ एक योजना है जिस योजना से बेरोजगारी को खत्म करने में मदद मिलने की संभावना है। पहले युवाओं को रोजगार पंजीयन करवाने के लिए जिला मुख्यालय स्थित रोजगार पंजीयन कार्यालय जाना होता था जिसमें काफी समय एवं पैसे भी लगता था। युवाओं को पंजीयन करवाने हेतु ऑफिस के चक्कर लगाने पड़ते थे। इन्हीं सब परेशानी को देखते हुए राज्य सरकार ने रोजगार पंजीयन योजना को लागू किया। योजना का लाभ रोजगार प्राप्त करने वाले के साथ साथ रोजगार प्रदान करने वाले संस्था भी प्राप्त कर सकती है। रोजगार पंजीयन योजना का लाभ लेने के लिए युवाओं को Rojgar panjiyan online करना होगा। Mp rojgar panjiyan online registration करवाने के लिए किसी भी ऑफिस का चक्कर लगाना नहीं पड़ेगा। कोई भी व्यक्ति घर बैठे ही रोजगार पंजीयन योजना में Rojgar panjiyan online registration कर सकता है।

MP rojgar panjiyan yojna is the scheme of mp government. Mp government launched this scheme to fight against unemployment. Under this Rojgar panjiyan yojna any unemployed youth can register themselves & get benefit. It’s a best option for youth to find a job at one place. Once you register online on rojgar panjiyan portal and select your qualifications, skill and work experience. You’ll start getting notifications and Rojgar Samachar about suitable job according to your profile. You can choose a job and apply directly from there , you won’t have to go anywhere else.

Here, we are going to inform you how to register online on rojgar panjiyan portal

चलिए अब हम आपको रोजगार पंजीयन में रजिस्ट्रेशन करने की प्रक्रिया बताते हैं

रोजगार पंजीयन में रजिस्ट्रेशन करने के प्रक्रिया इस प्रकार है।

  • Rojgar panjiyan online registration करने के लिए सबसे पहले आपको इस योजना से जुड़ी आधिकारिक वेबसाइट पर जाना होगा।
  • रोजगार पंजीयन योजना में ऑनलाइन रजिस्ट्रेशन करने के लिए इस लिंक पर क्लिक करें http://mprojgar.gov.in/
  • रोजगार पंजीयन वेबसाइट खुलने के बाद आपको होम पेज पर दाहिनी ओर ‘click here to Register‘ पर क्लिक करना होगा।
  • अगले पेज पर आपको रोजगार पंजीयन के लिए ऑनलाइन फॉर्म Rojgar panjiyan online registration form मिलेगा।
  • आपको ध्यानपूर्वक फॉर्म को भरना होगा साथ ही username और पासवर्ड भी दर्ज बनाना होगा।
  • Mp rojgar panjiyan online registration कराने के बाद आपका यूजरनेम और पासवर्ड बन चुका है।
  • यूजरनेम प्राप्त करने के बाद आपको अगले पेज पर 1 और फॉर्म को भरना होगा।
  • आपको अपनी शैक्षणिक योग्यता, स्किल एवं कार्य अनुभव दर्ज कराना होगा।
  • सारी जानकारी सही सही दर्ज कराने के बाद आप mp rojgar panjiyan registration पूरा करें।
  • रजिस्ट्रेशन पूरा होने पर आपको print registration card का विकल्प दिखेगा।
  • अपना रजिस्ट्रेशन पेपर प्रिंट कर लें।
  • याद रहे की रोजगार पंजीयन रजिस्ट्रेशन करने की तारीख से ले कर अगले 3 साल तक के लिए ही वैध है।

What is the eligibility criteria to register for mp rojgar panjiyan yojna?

रोजगार पंजीयन में रजिस्टर करने के लिए आवश्यक योग्यता ?

  • आवेदक की न्यूनतम आयु 15 वर्ष होना चाहिए।
  • आवेदक की शैक्षणिक योग्यता कम से कम मैट्रिक पास होना अनिवार्य है।
  • आवेदक का भारत का नागरिक एवं मध्यप्रदेश राज्य का मूल निवासी होना अनिवार्य है।
  • अगर आप भी ऊपर बताए गए योग्यता के अनुसार योग्य हैं तो जल्दी से अपना रजिस्ट्रेशन mp rojgar panjiyan में करें।

चलिए अब हम आपको रोजगार पंजीयन से होने वाले लाभ के बारे में बताते हैं।

  • इस योजना का सबसे बड़ा लाभ बेरोजगार युवाओं को होने वाला है, युवाओं को नौकरी की तलाश या Rojgar Samachar के लिए इधर उधर नहीं भटकना होगा। उन्हें एक ही वेबसाइट पर सभी उपलब्ध नौकरी के बारे में जानकारी मिलती रहेगी।
  • नौकरी की जानकारी मिलते ही कोई भी युवा अपने योग्यता के अनुसार नौकरी का चयन कर के सीधे नौकरी के लिए आवेदन कर सकते हैं।
  • समय समय पर नौकरी के लिए रोजगार समाचार मिलते रहने से ज़्यादा से ज़्यादा युवा नौकरी प्राप्त कर सकते हैं।
  • रोजगार पंजीयन योजना से नौकरी देने वाली संस्था एवं कंपनी को भी लाभ मिलने वाला है।
  • कंपनियां भी रोजगार पंजीयन में कंपनी की ओर से भर्ती के लिए अकाउंट खोल सकते है एवं आवश्यकता अनुसार योग्य एवं कुशल युवाओं का चयन कर सकते हैं।

रोजगार पंजीयन योजना युवाओं के लिए अत्यंत ही उपयोगी योजना है। इस योजना से बेरोजगारी के खत्म होने में मदद मिलेगी एवं कुशल युवाओं को काम की तलाश में भटकना नहीं पड़ेगा। कंपनियां भी आसानी से योग्य युवाओं का चयन कर सकती हैं। रोजगार पंजीयन योजना एक अत्यंत ही सरल योजना है जिसका लाभ कोई भी व्यक्ति घर बैठे ही प्राप्त कर सकता है।

ये थी रोजगार पंजीयन योजना से जुड़ी तमाम जानकारी। उम्मीद है कि आपको हमारे द्वारा उपलब्ध कराई गई जानकारी पसंद आई होगी।

Continue Reading

Govt Policies

Voter ID – How to apply, Eligibility, Documents required

Published

on

Voter Id

A voter ID card is the proof of citizenship and the official complete name of the Voter ID card is EPIC which stands for Electors Photo Identity Card. This Identity card is issued by the Election commission of India and is a must to be held by all the Indian Citizens. This is a very useful personal identity proof and has the prime purpose to show a person’s existence and Majority in the records of Government. It is the only government approved entity with which you can give your vote in any of the regional or state elections. It offers personal efficiency and impersonation or frauds are reduced on a mass scale all thanks to Voter ID cards. The voter ID card is accessible in various forms as there are both online voter ID cards and offline election cards.

How to apply for a voter ID card?

These days’ applying for a voter ID card is quite easy and it has affected a great deal of comfort for the Applicants. Back till the first half of this decade, there was only one option available for the Applicant to apply for the Voter ID card and that was through offline reach. But, since the arrival of plans and projects such as “Digital India” which is promoted by PMO India Mr Narendra Modi himself, this application process has become pretty easy for both the government and the People of India.

Currently, there are three methods of applying for a Voter ID card which is namely, Online, Semi-Online and Offline. All the three methods have their own advantages and disadvantages which we will discuss in detail, so let’s start with the online application process.

In case of Online Application an Applicant has to follow the following step:

Step 1: In order to submit the online application for voter ID card you need to visit the national voter service portal. So, just search for NVSP on your local browser.

Voter Id Online

Voter Id Online

Step 2: On the new webpage that opens up the search for the text saying “Apply online for registration of new voter”.

Voter Id Online

Voter Id Online

Step 3: A form (Form 6) will appear on your screen; carefully submit all the needed information and then click on submit.

Voter Id Online

Voter Id Online

Step 4: Upload the required Photo and documents and check for the Voter ID Application Status

Once submitted successfully, you will be verified and you will receive a Voter ID card in 15 to 30 days.

Note:- Read How To Update Your Aadhar Card Online

In case of Semi-online application an Applicant has to follow the following steps:

Step 1: Visit the NVSP portal on your local browser by searching for http://www.nvsp.in/

Voter Id Online

Voter Id Online

Step 2: on the new webpage that opens up the search for the text saying “Apply online for registration of new voter“.

Voter Id Online

Voter Id Online

Step 3: A new page will on and it will display the Form 6 on the screen, search for the option of download Form 6 and get a printout copy of it.

Voter Id Online

Voter Id Online

Step 4: Simply fill the form with all the relevant information and check for all the entered information.

Step 5: Visit the nearest Election office and submit the completed Form 6 along with a latest passport size photo of the Applicant. You can also do this process via post service.

In case of an Offline application for voter ID card an Applicant has to follow the following steps:

Step 1: Visit your nearest State Election office and ask for a Form 6.

Step 2: Fill all the required information in Form 6 regarding your personal identity and the documents you are attaching with the form for approval.

Step 3: Attach a latest passport size photo along with the documents for verification purposes.

Step 4: Once the verification process is complete you will receive a confirmation on the mobile number you have registered and a Voter ID card will be issued on your name.

Once the election card is issued it takes 15 to 30 days to reach the Applicant.

Documents required for Voter ID Card

The documents that are required as the necessary Documents for your Voter ID card registration are quite easy to accommodate. Following are the 3 documents that you will require for the application process of Voter ID card:

Visual proof/Photograph: While applying for a Voter ID card an application is supposed to offer the latest passport size photograph which should be clicked on a plain background.

Address proof: As for the Proof of Identity following are the documents that you can offer: Driving License, Applicant’s Passport, Ration card, Utility bill (Electricity or Phone).

Identity Proof: As for the Proof of Address following are the documents that you can offer: Ration card, Applicant’s Passport, Driving License, PAN Card, High school Mark sheet. All of these documents are accepted by the government for election card application.

Also Read:- How To Download E-aadhar Online

Voter ID Card Eligibility

There are basically three things that you should satisfy in order to become eligible for a Voter ID card. These three are the only criteria laid down by the Indian government on the topic of a voter’s eligibility:

Voter Id

Voter Id

Indian Citizenship: Any individual who is trying to apply for the Voter ID Card of his name should be a citizen of India or NRI. No foreigner or any person holding citizenship in any other country is eligible to apply for a voter ID card.

Age Limit: Applicant must hold the Age limit eligibility of being 18 years of age by the 1st January of the upcoming year.

Permanent Address: Anyone Applying for an Election card must have a permanent address. This is required because the Election card is sent through postal mail directly to the Applicant’s permanent address.

Points to note before applying for a Voter ID

The voter ID card issued by NVSP serves as a tool for proving the Identity of an Individual. Anyone looking forward to apply for Voter Card should remember following points before applying:

  • The Applicant must have acquired the age of 18 or more than 18 years of age
  • The individual should have filled the Form 6 in the right manner and must hold all the necessary required documents
  • All the provided documents should be legally correct and can be held legally accountable on the respected Individual
  • While filling the Form 6, Applicant must re-confirm all the filled details such as Name, Address, Date of birth etc.
  • Applicant must not hold any criminal charges and should be medically sound

How to Verify Votes ID?

The authenticity of the Voter ID Card if of the pioneer importance and if someone feels like their election card is a counterfeit then they can verify it for the satisfaction of their mind. The verification of Voter ID Card can be done in both Online and Offline manner.

Online Approach

Step 1: Visit the National Voters Service Portal by going to an official link which is http://www.nvsp.in/

Voter Id Online

Voter Id Online

Step 2: on the new window click on the text saying “search name in the electoral roll”

Search

Search

Step 3: Fill all the details printed on the Voter ID card and verify for its authenticity.

Verify

Verify

Offline Approach

Applicant should have to visit their nearest State Election office and there they can get their Election card verified by any department official.

Voter ID Card correction in Electoral roll

In case an Individual receives a Voter ID card which isn’t factually correct, they can get it corrected by following these steps:

Online Approach:

Step 1: Visit the NVSP and click on “Correction of entries in an Electoral roll”

Step 2: Fill the Form 8 correctly and re-check all the details before submission

Step 3: Submit the filled form will all the relevant documents

Offline Approach:

Election cardholders who are looking forward to making any correction should visit their Nearest State Election office and submit the form 8 with all the required information and relevant documents.

Uses of Voter ID

Voter ID card serves as one of the most important legal documents issued by the government. It is issued by the National voter’s service portal and has various uses. Such as:

  • It serves as a valid Address and Identity proof
  • Voter Card allows an Individual to gain their national right of “Right to vote
  • Election card serves as a tool to enjoy various government schemes

Note:- Check UP Ration Card List Online

How to Track Voter ID Application Status?

Tracking the Voter ID application status for your Voter ID card’s application is a quite easy process. You can follow the following steps in order to Track your Voter ID card Status:

Step 1: Visit the official website of NVSP which is http://www.nvsp.in/

Step 2: Click on the option of “Track Application Status

Voter Id

Voter Id

Step 3: Enter your Reference ID/EPIC number and click on Track Status

Voter Id Status

Voter Id Status

Step 4: Enter all the required details such as Name, state, date of birth etc.

Completing all these steps in the correct manner will offer you the information about your Voter ID Application status.

What to do if you have not received a Voter ID

In case you are suffering from the issue of not receiving the Voter ID card after 15 to 30days successful submission, you can get the details about its arrival by either of these methods:

  • Visit the nearest State Electoral Office and tell them about your reference number and other details to get the requested information
  • Visit the official NSVP website and check for your Voter ID Card Status

 Brief About EVM machines

Voterid

Voterid

The term EVM stands for Electronic Voting Machines and the major purpose of this machine is to make voting process much easier and digitalised. It was used for the first time in India on the General elections to the assembly of Goa in 1999. After which it was used in all the regional and national Voting events.

At the time of elections’, an individual who obtains an election card can go to the allotted polling booth and get their Voter ID card verified by the assistant on the booth. Once all the formalities are done, an individual can use their Right to Vote and choose to vote any party or candidate they believe in. this is done by pressing the button on the EVM machine beside the Party’s symbol.

Also Read:-

Samagra Id SSSM ID

Continue Reading

Govt Policies

Ways to Check EPF Claim Status: Using UAN, PF Number & Umang App

Published

on

EPF Claim Status

EPF stands for Employees Provident Fund is a type of an important retirement benefits scheme, which deals with the debt saving of the corporate sector’s employees. Under EPF any large corporate sector employee is given a right to save a portion of their monthly allowance in EPF tax saving scheme account that he/she after longer period employment, just at the time of retirement can withdraw along with substantial interest adds up by the company in their employees’ monthly EPF saving account. This fund is supervised and managed by the Employees Provident Fund Organisation of India (EPFO) under Employees’ Provident Fund and Miscellaneous Provisions Act, 1952. It is a statutory body serves under the Ministry of Labour and Employment.    

So, as per discussion, now it is quite clear to say that EPF is that tax and retirement saving scheme, which any well reputed big companies gift their longer time working employees during their retirement moment. Obviously, EPF on its own side is much benefit but yet at some points is bound in the chain of some legal rules too, like if any corporate sector employee’s monthly salary is exceeded to 15,000 at the time of job joining than he/she mandatorily will not be counted for the EPF benefit. While the employees, whose salary obtaining limit is up to 15,000 is considered fit for the EPF advantage.

EPFs statutory underlined rules:

  • Under EPF Act, for the complete PF short for ‘Provident Fund settlement’ a person is required to be of up to 55 years of age.
  • But if anyone has very serious need and the much immediate requirement to withdraw the money as early as possible then, he/she can take the help of partial window under which the EPF money withdrawing right is set just alongside the retirement age, perfectly around a few years before.
  • The EPF rules are implemented upon those whose salary limitation is up to 15,000.
  • When an employee starts working, employer’s general contribution to his basic salary part is up to 12% only. And this 12% as an employer’s contribution gets directly deposited into his/her EPF account.
  • But 10% in case of any small establishment, where less than 20 employees are working and in those establishments, which is running on the deep loss of the financial year.  
  • To be eligible for EPF pension an employee needs to attend at least 10 years of eligible service in any EPF holding company.

Ways to check EPF Claim status:

Whenever the subject of EPF money withdrawing is raised, people usually get tense. As they mainly face enough struggle for checking the current EPF Claim status. To reduce this struggle a new online EPF Claim Status checking process is launched by the EPFO, through this online process one can very conveniently and quickly can check one’s EPF status of the claim. To know this, there are few main handy processes are mentioned by applying which you can very easily check your EPF Claim Status anytime and anywhere like:

  • By the UAN Member Portal.
  • By the entry of EPF Account number without UAN.
  • Directly from the EPF website.
  • By making calls at the EPFO Toll-Free number.
  • Using UMANG App.

Read About Common Service Centre 

What is UAN and how to check EPF claim status through it?

UAN stands for ‘Unique Account Number’. It serves as an umbrella for the multiple EPF members’ personalised Id. This number is much private and secure. It is generated by the employer and then is allotted to every EPF holder employees. It during the time of retirement helps every employee to withdraw their valuable salary saving that he/she has earned and poured in the EPF account committedly throughout their job life.  To check PF claim status using UAN a person is required to follow these necessary steps:

Step1: पहले https://www.epfindia.gov.in  पर जाएं. 

Step2: उसके बाद होम पेज पर जाकर, “Our service” पर क्लिक करें. 

Step3: “Our Service” पर क्लिक करने के बाद, एक ड्रॉप डाउन मेन्यू खुलेगा, जिसमें “for Employees” पर क्लिक करें. 

Step4: अगले पेज पर जाकर, लॉगिन करने के लिए अपना यूएएन पासवर्ड डालें और कैपचा पूरा कर दें. 

Step5: लॉगिन करने के बाद, अगले पेज पर जाकर, जिस PF के नंबर के लिए EPF का स्टेटस चेक करना है उस PF पर क्लिक करें. यदि PF या EPF नंबर दो से अधिक हैं तो सभी नम्बरों का चुनाव न करें. नंबर को चुनने के बाद “view claim status” को देखा जा सकता है. इस पर क्लिक कर दें. 

Step6: “view claim status” पर क्लिक करने के बाद अगले पेज पर EPF क्लेम स्टेटस, PF क्लेम स्टेटस, PF बैलेंस, EPFO क्लेम स्टेटस दिखाई देंगे. ये सारी जानकारी जिस टेबल में लिखी होगी उसी टेबल में क्लेम, क्लेम रिसीप्ट, क्लेम फ़ॉर्म टाइप, क्लेम स्टेटस, टोटल अमाउंट अप्रूवड को आसानी से देखा जा सकता है. अगर आपका क्लेम स्टेटस रिजेक्ट किया गया है तो इसे उस पेज के नीचे देखा जा सकता है. 

How to Check EPF Claim Status with EPF Account Number (without UAN)?

To check the EPF claim status by entering EPF Account Number without the use of UAN is quite easy by following these simple steps:

Step1: पहले https://www.epfindia.gov.in पर जाएं.

Step2: होम पेज पर जाएं. 

Step3: क्लेम स्टेटस चेक करने के लिए “know your claim status” पर क्लिक करें. यह होम पेज में बाईं तरफ स्थित है. 

Step4: अगले पेज पर ड्रॉप डाउन मेन्यू में से अपने PF ऑफिस स्टेट को चुनें. 

Step5: स्टेट को चुनने के बाद अपना शहर चुनें. 

Step6: शहर चुनने के बाद आपको कुछ जानकारी भरनी होगी. यहां पर दो बॉक्स पहले से भरे होंगे, और बाकी बक्सों में आपको मांगी हुई जानकारी भरनी होगी. 

Step7: सभी बॉक्स भरने के बाद अंत में, क्लेम स्टेटस पर क्लिक करें और आपका EPF बैलेंस स्क्रीन पर नजर आ जाएगा. 

The way to check EPF Claim Status by making calls on EPF Customer care:

Suppose you have any EPF related issue and seeming almost impossible to solve, then, you can directly contact at this EPF Toll-free number 1800118005 this number runs daily from 9.15 am to 5.45 pm or may send a mail in this email id [email protected] epfindia.gov.in

How to Check EPF Claim Status on UAN Member Portal for Online Application?

Step1https://unifiedportal-merm.epfindia.gov.in  पर जाएं. 

Step2: यहां पर जाकर अपना यूएएन पासवर्ड भरें और लॉगिन करने के अपना कैपचा भर कर लॉगिन करें. 

Step3: लॉगिन करने के बाद अगले पेज पर, अपने यूएएन मेम्बर पोर्टल के EPF को जानने के लिए, EPF नंबर चुने और “view claim status” पर क्लिक करें. 

In case your EPF Claim Status has got failed then to try for the PF Claim status you have to follow these steps:

Step1: Google पर जाकर, EPF Claim Status सर्च करें. 

Step2https://passbook.epfindia.gov.in पर जाएं. 

Step3: अपना यूएएन और कैपचा भर दें, उसके बाद सर्च के बटन पर क्लिक करें. 

Step4: अगले पेज पर जाकर अपना “view claim status number” चुनने के बाद, “view claim status” पर क्लिक करें. 

Step5: अगले पेज पर आप को सभी जानकारी नजर आएगी. यहां पर PF Claim Status और PF बैलेंस की रिपोर्ट के साथ अन्य सभी विकल्प नजर आएंगे. 

How to check EPF balance through UMANG App?

UMANG stand for ‘Unified Mobile Application’, the Government of India has launched this App in November 2017. It’s a one-stop application and an important single platform for all government services as well as for the Indian citizen. UMANG consists of various effective payment and general utilities like payment of electricity bill, applying for the Pan card, checking the claiming status of your PF and also EPF, the status of your bank passbook and EPF balance check and PF balance check on your smartphone etc.  

Necessary step to check EPF balance through UMANG App :

Step1: उमंग एप खोलें. 

Step2: होमपेज पर नजर आ रहे. “Employee centric service” पर क्लिक करें. 

Step3: अब खुले पेज पर “view passbook” पर क्लिक करें और यूएएन भर दें. इसके बाद आपके रजिस्ट्रर्ड नंबर पर ओटिपी आएगा. 

Step4: उसके बाद खुले विंडो पर अपने फोन पर प्राप्त हुआ ओटिपी भरें. 

Step5: अब आप देखेंगे कि “view passbook” का ऑप्शन खुल चुका है. 

Step6: अब आप अपने सभी PF खाते देख सकते हैं. यहाँ से आपको सभी तरह की जानकारी मिल जाएगी. 

 

Also Read:-

How To Apply Voter Id Card Online    

Tamil Nadu Land Records Patta Chitta Online

 

      

Continue Reading
Advertisement

Trending